Ana Sayfa Arama Galeri Video Yazarlar
Üyelik
Üye Girişi
Yayın/Gazete
Yayınlar
Kategoriler
Servisler
Nöbetçi Eczaneler Sayfası Nöbetçi Eczaneler Hava Durumu Namaz Vakitleri Gazeteler Puan Durumu
WhatsApp
Sosyal Medya
Uygulamamızı İndir

Şeker-İş Başkanı Gök’ten EPDK’ya etanol tepkisi: Yüzde 1 yükümlülük sektöre zarar verir

Şeker-İş Sendikası Genel Başkanı İsa Gök, benzin türlerine harmanlanacak etanol oranının yüzde 2’den 1’e düşürülmemesi, hatta bu oranın zamanla artırılması gerektiğini belirtirken, “Atılacak en doğru adım, mevcut düzenlemelerin tekrar değerlendirilmesi ve sürdürülebilirlik ilkeleri doğrultusunda revize edilmesidir. Etanol harmanlama yükümlülüğünün yüzde 1 olarak uygulanması hükmünün de sektörün telafisi güç zararlara uğrayacağı gerekçesiyle taslaktan tamamen çıkarılması gerektiğini düşünmekteyiz” dedi.

Şeker-İş Sendikası Genel Başkanı İsa Gök, benzin türlerine harmanlanacak etanol

(ANKARA) – Şeker-İş Sendikası Genel Başkanı İsa Gök, benzin türlerine harmanlanacak etanol oranının yüzde 2’den 1’e düşürülmemesi, hatta bu oranın zamanla artırılması gerektiğini belirtirken, “Atılacak en doğru adım, mevcut düzenlemelerin tekrar değerlendirilmesi ve sürdürülebilirlik ilkeleri doğrultusunda revize edilmesidir. Etanol harmanlama yükümlülüğünün yüzde 1 olarak uygulanması hükmünün de sektörün telafisi güç zararlara uğrayacağı gerekçesiyle taslaktan tamamen çıkarılması gerektiğini düşünmekteyiz” dedi.

Şeker-İş Genel Başkanı İsa Gök, EPDK tarafından etanol harmanlama oranlamasının yüzde 1’e düşürülmesi yönündeki taslak çalışmaya ilişkin yazılı açıklama yaptı. Etanol harmanlama oranının yüzde 3’e çıkarılması gerektiğini belirten Gök’ün konuya ilişkin açıklaması şu şekilde:

“Şeker pancarı her ne kadar yenilenebilir enerji kaynağı olarak stratejik öneme sahip olsa da Türkiye’deki algı bazen tersine işlemektedir. Hatırlanacağı üzere etanolün benzine harmanlama oranı covid pandemisi öncesi yüzde 3 olarak uygulanmış, daha sonra yüzde 2’ye indirilmişti. Bugün ise geldiğimiz noktada bu oran hazırlanan taslakla dünya ülkelerinin çok gerisinde yüzde 1’e düşürülebilir hale gelmiştir. Oysa Avrupa’da bu oran en az yüzde 10, ABD’de yüzde 10-20, Brezilya’da ise yüzde 30’un üzerindedir. Brezilya ise yakın zamanda ortalama harmanlama oranını yüzde 50’ye çıkarmayı hedeflemektedir.

Bilindiği üzere 7 Temmuz 2012 tarihli ve 28346 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanan Benzin Türlerine Etanol Harmanlanması Hakkında Tebliğin 5’inci maddesinin birinci ve ikinci fıkralarında yer alan ‘yüzde 2’ ibarelerinin ‘yüzde 1’ şeklinde değiştirilmesi öngörülmektedir. Ayrıca 2023, 2024, 2025 ve 2026 yıllarına ilişkin harmanlama yükümlülükleri başlıklı Geçici 6’ncı maddesi ile; ‘2023, 2024, 2025 ve 2026 yılları tek bir yükümlülük dönemi olarak kabul edilir ve bu dönem için etanol harmanlama yükümlülüğü yüzde 1 olarak uygulanır.’ hükmüne yer verilmiştir.

Şeker-İş Sendikası olarak görüşümüz, harman yükümlülüklerinin en azından eski şekliyle yüzde 2 olarak korunması, hatta sektörün kurulu kapasitesi dikkate alınarak peyderpey artırılması yönündedir. Diğer taraftan, eklenen Geçici 6’ncı madde ile; ‘2023, 2024, 2025 ve 2026 yılları tek bir yükümlülük dönemi olarak kabul edilmesi ve bu dönem için etanol harmanlama yükümlülüğünün yüzde 1 olarak uygulanması’ hükmünün de sektörün telafisi güç zararlara uğrayacağı gerekçesiyle taslaktan tamamen çıkarılması gerektiğini düşünmekteyiz. Tamamen yerli hammaddeyle üretilen etanolün ülke ekonomilerine tarım, sanayi üretimi, istihdam ve katma değer açısından önemli katkılar sunduğu göz ardı edilmemelidir. Buna karşın, öngörmediğimiz şekilde iklim krizi, karbon ayak izinin azaltılması ve AB politikalarına uyum sürecinde karışım oranının kademeli olarak yüzde 10’a artırılmasını beklerken yüzde 1’e düşürülmesine yönelik bir uygulamaya geçilecek olması çevresel, ekonomik ve stratejik hedeflerimizle de çelişmektedir.

Biyoetanol, Türkiye’nin hem tarımsal hem de enerji politikalarında stratejik bir bileşendir. Bu konuda atılacak adımlar, ülkemizin hem iklim hedefleri hem de yerli ve milli kaynaklarıyla desteklenen ve ekonomik hedefleriyle örtüşen güçlü bir gelecek sunacaktır. Bu manada atılacak en doğru adım, mevcut düzenlemelerin tekrar değerlendirilmesi ve sürdürülebilirlik ilkeleri doğrultusunda revize edilmesidir.”