Haber: Erva GÜN – Berfin BAYIR
(TBMM) – Vergi oranlarında düzenleme ve değişiklik, KDV’de istisnalar, kayıt dışı ekonomiyle mücadele ile bütçe dengesinde düzenlemeleri içeren kanun teklifi Plan ve Bütçe Komisyonu’nda kabul edildi. Teklifte, mesken kira gelirinde istisnanın kaldırılarak emekli ve dul-yetim aylığı alanlar için muaf tutulması ile sıfır ve ikinci el araç işlemlerinde nispi noter harcına yönelik düzenlemelerin, yeniden incelenerek Genel Kurul’da görüşülmesine karar verildi. AK Parti Grubu, teklifte bazı maddelerin çıkarılması ve düzenlenmesine ilişkin de altı önerge verdi. Buna göre, imalat sanayi sektöründeki işletmelere Hazine yardımında ödenek eklemede Cumhurbaşkanı yetkili olurken, Kentsel Dönüşüm Başkanlığı’nın iç borçlanma süresinde ‘2029’ yılı yerine ‘2027’ yılına kadar süre verildi.
Plan ve Bütçe Komisyonu, AK Parti Samsun Milletvekili Mehmet Muş başkanlığında toplandı. Komisyonda bugün, AK Parti’nin geçtiğimiz Cuma günü TBMM’ye sunduğu “Vergi Kanunları ile Bazı Kanunlarda ve 631 Sayılı Kanun Hükmünde Kararnamede Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifi” görüşüldü.
Kanun teklifi maddeleri, aynı kanunu içeren düzenlemelere göre birleştirilerek görüşüldü. Kanun teklifinin birinci maddesine göre, bir takvim yılı içinde elde edilen mesken kira gelirlerine yönelik genel istisna kaldırılacak. Bu istisna yalnızca kanunla kurulan sosyal güvenlik kurumlarından emekli, maluliyet, dul ve yetim aylığı alanlar için yeniden düzenlenecek. Söz konusu maddeye ilişkin muhalefet milletvekilleri “Anayasa’ya aykırılık” ve “enflasyon hesaplaması”na ilişkin sorularını dile getirdi.
AK Parti İzmir Milletvekili Yaşar Kırkpınar, mesken kira gelirlerine yönelik genel istisnanın kaldırılmasını düzenlenen maddeye ilişkin, söz konusu teklifin etki analizinin yapılıp yapılmadığını sordu.
Bayrakdar: Kapsama 1 milyon 400 bin kişi girecek, 500 bin kişi girmeyecek
Gelir İdaresi Başkanı Bekir Bayrakdar, meskenlerde istisnanın kaldırılmasına ilişkin, “Benim cevap vermek istediğim konu şu fabrikatörlerden yani zengin olanlardan da emekli olanlar var. Onlar da faydalanacak dendi. Kanun şu andaki mevcut halinde yıllık 1 milyon 200 binden fazla bir geliriniz varsa şu anda da isnaddan faydalanamıyorsunuz. Yani zaten fazla gelirli olanların isnaddan faydalanması söz konusu değil. Ondan daha az gelir olup da bir de emekliyseniz orada 500 bin kişi civarında ondan daha fazla daha az geliriniz var. Bir emeklisiniz, eviniz kirada 500 bin kişi var. Dolayısıyla kapsama 1 milyon 400 bin kişi girecek, 500 bin kişi girmeyecek, isnaddan faydalanacak. Çok ciddi gelir olanlar da bu işlerden faydalanması söz konusu değil yani ama diğer konular enflasyon etkisi tam nasıl yansır yansımaz nasıl olur bu daha ayrı” diye açıkladı.
Hatipoğlu: Kiraya yansıyacağını değerlendirmiyoruz
Hazine ve Maliye Bakan Yardımcısı İsmail İlhan Hatipoğlu da maddenin kiraları uzun vadeli arttırıp arttırmayacağı ve Anayasa’da eşitlik ilkesine aykırı olup olmadığı üzerine tartışmalara cevap verdi. Hatipoğlu, yıllık bir milyon 200 bin lirayı aşan geliri olan yurttaşların bu istisnadan faydalanamayacağını belirterek “Diğer taraftan tabii kira artışları konusu önemli. Barınma krizi, kira artışlarının daha da yükselmemesi konusundaki hassasiyetimiz devam ediyor ama zaten kira artışları ÜFE-TÜFE ortalamasıyla bir tavanı var. O çerçevede artırılacak. Dolayısıyla bunun kiraya yansıyacağını değerlendirmiyoruz. Anayasa’ya aykırı konusunda da biz neticede objektif bir kriter getiriyoruz” dedi.
Emekliliği olanlarla ilgili onlar içerisinde bir milyon 200 bin yıllık geliri aşmayanlara objektif kriterle bir istisna tanımlandığını vurgulayan Hatipoğlu, “Anayasa’ya konu değerlendirilmelidir ama biz Anayasa’ya aykırı olduğunu teknik olarak değerlendirmiyoruz” ifadesini kullandı.
Gayrimenkulde faiz ödemeleri ve noter harcı düzenlemeleri Genel Kurul’a yeniden gelecek
Kanun teklifinin 2’inci maddesiyle, krediyle alınan konutlarda kiraya verilen gayrimenkuller için ödenen faizlerin gider olarak indirilmesine ilişkin vergi avantajındaki farklılık azaltılacak. Söz konusu maddenin, gelir eşitsizliğine neden olacağı eleştirilerinden dolayı Genel Kurul görüşmelerinde üzerinde güncelleme yapılarak getirilmesi istendi.
Teklifin 8’inci maddesinde yer alan sıfır ve ikinci el araç işlemlerinde nispi noter harcı alınmasına dair düzenlemeyle, noterlerde yapılan sıfır araçların ilk tescili ve ikinci el araç satış/devri işlemlerinden, satış bedeli üzerinden ve asgari maktu harçtan az olmamak üzere nispi noter harcı alınacak.
Türkiye Noterler Birliği Başkanı Serdar Arat, geçtiğimiz sene noter ücretlerinin vergi dahil kredi kartı ile ödenebilmesinin önünü açan düzenlemeyi hatırlatarak, bankaların kredi kartı tahsillerinde komisyon istediklerini belirtti. Noter harcının artmasıyla kredi kart limitlerinde bankalarla sorun yaşanabileceğine dikkat çeken Arat, kredi kartı tahsilatının makul sürelere çekilmesi ya da komisyon ücretlerinin alınmamasına ilişkin görüşlerini dile getirdi.
Hatipoğlu: Büyük bir yük getireceğini düşünmüyoruz
Hazine ve Maliye Bakan Yardımcısı İsmail İlhan Hatipoğlu, noter harcına yönelik eleştireler üzerine, “2002 yılında ÖTV gelince taşıt alım vergisini kaldırdık ama alım satım harcını 2008’de kaldırdık. Şu anda bütçe ihtiyaçları çerçevesinde yeniden değerlendirildi. Büyük bir yük getireceğini düşünmüyoruz. Taşıtın değerine göre artan, adaletli de sağlayacak bir düzenleme. Binde 2 oranın da vergilendirme önerimiz var” dedi. Komisyon Başkanı Muş, maddeye yönelik eleştirilerde yeniden düzenleme yapılarak Genel Kurul’da tekrar görüşülmesine karar verdi.
Kentsel Dönüşüm Başkanlığı’nın iç borçlanma süresi kısaltıldı
Teklifin 31’inci maddesinde yer alan Kentsel Dönüşüm Başkanlığı’na iç borçlanma yetkisinin 2029 yılına kadar uzatılmasına ilişkin düzenlemeye, muhalefet grubu, özel bütçeli kuruluşun Hazine’ye borçlanmasının risklerine dikkat çekerek, sürenin kısaltılmasını talep etti. Komisyon Başkanı Muş, Kentsel Dönüşüm Başkanlığı bürokratları ile Hazine ve Maliye Bakanlığı bürokratlarına hitaben, “2029 yılına kadar uzatma olmaz. Daha kısa süreli olursa siz de çalışmalarınızı yaparsınız. Bu süreçte Hazine size yeterli bir bütçe ayırabilir” önerisinde bulundu.
AK Parti Konya Milletvekili Orhan Erdem ile AK Parti Adıyaman Milletvekilli Resul Kurt, 31’inci maddede yer alan Kentsel Dönüşüm Başkanlığı ve iç borçlanma yetkisinin, “31 Aralık 2029” ibaresinin “31 Aralık 2027” olarak değiştirilmesine ilişkin önerge verdi. Önerge, komisyonda oy çoğunluğuyla kabul edildi. Komisyon Başkanı Muş, önergeye ilişkin, “Bir daha uzatmamak adına bu yetkiyi veriyoruz. Böyle bir yetki talebini bir daha parlamentodan bulunmayın” dedi.
İmalat sanayi sektöründeki işletmelere Hazine yardımında ödenek eklemede Cumhurbaşkanı yetkili olacak
AK Parti Konya Milletvekili Orhan Adem, AK Parti Yozgat Milletvekili Süleyman Şahan, AK Parti Adıyaman Milletvekili Resul Kurt, teklif maddelerinin görüşmelerinin ardından beş farklı önerge verdi.
Ölçüler ve Ayar Kanunu’nda yer alan damga süresi geçmiş su sayaçları için önerge verdi. Buna göre, kanunda yapılacak değişiklikle “sayaçlara el konularak mülkiyetinin kamuya geçirilmesine karar verilmez ve idari para cezası verilmez, verilmiş olanlar tebliğ edilmez, tebliğ edilmiş olanların tahsilatından vazgeçilir, varsa açılmış davalar hakkında mahkemece karar verilmesine yer olmadığına karar verilir, yargılama ve takip giderleri taraflar üzerinde bırakılır ve vekalet ücretine hükmedilmez” düzenlemesi yer alacak.
4447 sayılı İşsizlik Sigortası Kanununa eklenen maddeyle, imalat sanayi sektörlerinde istihdamı koruma ve artırma amacıyla bu sektörlerde faaliyet yürüten işletmelere yönelik ilgili idare bütçelerine gerektiğinde hazine yardımıyla ilişkilendirmekte ödenek eklemeye Cumhurbaşkanı yetkili olacak.
Emlak Vergisi Kanunu’nda yer alan geçici 23’üncü madde yürürlükten kaldırıldı.635 sayılı Sanayi ve Teknoloji Bakanlığının Araştırma, Geliştirme, Yenilikçilik ve Girişimcilik Faaliyetlerinin Karşılanması Hakkında Kanun Hükmünde Kararnamesi’nde, işletmelerin kapasite geliştirme, ölçek ekonomisi oluşturma, verimlilik artırma gibi yapısal gelişim adımları atmalarına ve değişken piyasa koşullarında işletme sürdürülebilirliğini sağlamak için düzenleme yapıldı.
Ayrıca, kanun teklifinde yer alan maddelerin yürürlük tarihine ilişkin de düzenleme yapıldı.