Haber: Oktay YILDIRIM – Kamera: Umut Emre GÖKBULUT
(İSTANBUL) – İstanbul Büyükşehir Belediyesi (İBB) Genel Sekreteri Volkan Demir, 2 Eylül 2025’te ikinci kez yapılacak ”uygulama bazlı” taksi ihalesine ilişkin, ”Gelecekteki kurumsal taksiciliğin önünü açacak. Şikayetleri en aza indireceğimizi düşünüyoruz. Hem taksici esnafı için kayıt altında güvenilir hem de yolcular için İstanbullular için kayıt altında güvenilir uygulama üzerinden takip edilebilir. Nereye gideceği belli ne kadar ücret ödeyeceği belli gibi birçok özelliği olan uygulamalarla biz sorunları azaltmayı düşünüyoruz” dedi.
İBB, 2 Eylül 2025’te ikinci kez yapılacak ihaleyle sisteme 150 taksi daha dahil ederek ulaşım hizmet kalitesinin artırmayı hedefliyor. Yeni sistemde taksiler yalnızca dijital uygulamalar üzerinden çağrılacak. Böylece yolcu, aracın plakasını, şoför bilgisini ve güzergâhını uygulamadan görebilecek. Kısa mesafe almama, yolcu seçme, fazla ücret talebi gibi sorunların önüne geçilerek güvenli, kayıtlı ve izlenebilir bir ulaşım modeli hayata geçecek.
Konuyla ilgili olarak ANKA Haber Ajansı’na konuşan İBB Genel Sekreteri Volkan Demir, şunları söyledi:
”İstanbulluların en çok şikayet ettiği konuların başında taksi sorunu geliyor”
”İstanbul’da İstanbulluların en çok şikayet ettiği konuların başında taksi sorunu geliyor. Bizim İstanbul Büyükşehir Belediyesi’nin şikayetleri alan 153 merkezimize gelen şikayetleri incelediğimizde en büyük şikayetler kısa mesafede yolcu almama, yolcu seçme ve ücret konusunda yolcuyla taksici esnafına mutabık kalamaması gibi konular. Bu üç dört konuyu topladığınızda şikayetlerinin yüzde 70’ni oluşturuyor. Dolayısıyla biz uzun zamandır üzerinde çalıştığımız bir proje var uygulama tabanlı taksi. Bu uygulama tabanlı taksi için çalıştaylar yaptık. Taksici esnafını, onların temsilcileri ulaşım konusunda çalışan akademisyenleri, optimizasyon konusunda çalışan akademisyenleri topladık çalıştaylar yaptık ve raporlar çıkardık. Bu sorunları en aza indirgemenin yöntemi olarak da dijital uygulamalar vasıtasıyla taksicilik ön plana çıktı. UKOME’ye götürdük bu konuyu. UKOME uygulama bazlı iki bin beş yüz adet taksinin İstanbulluların hizmetine sunmasına onay verdi. Geçtiğimiz aylarda ilk bir ihale yaptık bir satış yaptık. Şimdi ikinci ihaleyi yapacağız 150 adet daha çıkacağız. Peyderpey bu 150 olur, 500 olur talebe göre peyderpey iki bin beş yüz adet taksiyi İstanbulluların hizmetine sunacağız. Böylelikle hem bize hem de sizlerin de sıklıkla haber yaptığı İstanbulluların dile getirdiği tüm sorunların en aza indirgenmesini sağlamayı düşünüyoruz.”
”33 bin taksi istatistik olarak aşağıdayız”
”İstanbul’da güncel taksi durumu nedir” sorusunu Demir, şöyle yanıtladı:
”Kayıtlara göre 23 bin 316 taksi var İstanbul’da. Tabii İstanbul çok büyük bir metropol. Avrupa’nın birçok şehrin, birçok ülkesinden daha büyük bir şehir. 16 milyon İstanbullu diyoruz. Dünyanın İstanbul’a benzer metropollerine baktığınız zaman aşağı yukarı burada bir istatistik vardır her bin kişiye düşen taksi sayısıyla ilgili. İstanbul’da şu anda nüfus orantılı baktığınızda 53 binin üzerinde taksi olması gerekiyor. Bizim elimizde 23 binin üzerinde taksi var. 33 bin taksi istatistik olarak aşağıdayız. Ancak dünyanın bütün o bahsettiğim büyük metropollerinde işte Londra’da Paris başta olmak üzere oralara baktığınızda, oralarda Türkiye’de yasak olan uygulama tabanlı işte başka taksicilik uygulamaları var özel şirketlerin. Onlarla o açığı kapatmaya çalışıyorlar. Türkiye’de biz de 2 bin 500 adet taksiyle işte 20 bin taksiyi 22 bin 500’e çıkaracağız yine yetmeyecek. Ama uygulama tabanlı olacağı için şu anda altı tane uygulamayı biz sisteme entegre ettik. Uygulama tabanlı olacağı için daha optimizasyon sağlanmış vaziyette İstanbulluların hizmetine sunulmuş olacak.”
”Hem taksici esnafı için hem de yolcular için kayıt altında güvenilir uygulama”
”2019 yılından bu yana çeşitli adımlar attınız. Bu sefer daha farklı bir proje bu konuyu biraz açar mısınız” sorusu üzerine Demir, şunları söyledi:
”Aslında taksi ve taksiciyken metropollerde şöyle bir istatistik var. Bir taksi yaklaşık sekiz tane özel aracı trafikten men ediyor. Yani bir taksi kullanımını artırırsanız sekiz tane özel araç trafiğe çıkmamış oluyor. Bunun da nelere mal olacağını hepimiz biliyoruz. İşte karbon emisyonu azalacak, trafik azalacak, zaman maliyetini düşünün vatandaşın. Biz toplu ulaşımı teşvik ederek, toplu ulaşıma özendirerek aslında trafiği de rahatlatabiliriz. Uygulama tabanlı taksiyle aslında bizim önerdiğimiz iki bin beş yüz uygulama bazlı taksi. Gelecekteki kurumsal taksiciliğin önünü açacak. Yani bu sorunların toptan çözümünün yeri kurumsal taksi mekanizması. Bunun da önünü açacağını düşünüyoruz. Şikayetleri en aza indireceğimizi düşünüyoruz. Hem taksici esnafı için kayıt altında güvenilir hem de yolcular için İstanbullular için kayıt altında güvenilir uygulama üzerinden takip edilebilir. Nereye gideceği belli ne kadar ücret ödeyeceği belli gibi birçok özelliği olan uygulamalarla biz sorunları azaltmayı düşünüyoruz. Biliyorsunuz taksilerde en büyük sorun İstanbul’da zaman zaman haberlerinizde de oluyor güvenlik sorunu. Hem yolcu için hem taksi esnafı için. Dolayısıyla biz bu sorunu da en aza indireceğimizi düşünüyoruz.
”Şeffaf bir taksicilik yönetimi olur diye düşünüyorum”
Taksici esnafımızı yılda bir akademimize alıp eğitime tabi tutacağız ve onları her sene sertifikalandıracağız. Dolayısıyla da denetlenebilir bir sistem olacak. Bunun nedeni de. Şu mevcut şikayetlerin yüzde 90’nın üzerini denetleyemiyoruz. Yani beni yoldan almadı. Beni kısa mesafe diye almadı diye şikayet eden birinin bunu kanıtlaması çok zor. Dolayısıyla da bir cezai yaptırım ya da bir denetlenebilir bir durum ortaya çıkmıyor. Ama uygulama tabanlı takside bu şikayetler ortadan kalkacak. Birçok sıkıntının önüne geçmiş hem İstanbulluların hem de taksicilerin. Baktığınız zaman kayıt dışılık da azalacak vergilendirilebilir gelir daha net ortaya çıkacak. Hem Hazine Maliye Bakanlığının da işine gelecek bir uygulama her şey uygulamadan ortaya çıkacak. Bu şeffaf uygulamanın ben çoğalmasını diliyorum yani zaman içerisinde 2 bin 500 taksi belki 20 bin taksinin birçoğu bu uygulamalara girip de çalışabilir hem daha güvenilir hem de daha şeffaf bir taksicilik yönetimi olur diye düşünüyorum.”