(İZMİR) – Hazır giyim sektörünün buluşma noktası Fashion Prime-8. Tekstil, Hazır Giyim Tedarikçileri ve Teknolojileri Fuarı, Fuar İzmir’de başladı. 24 Ekim’e kadar devam edecek ve sektör profesyonellerini buluşturacak Fashion Prime’ın açılışında konuşan İzmir Büyükşehir Belediye Başkanı Cemil Tugay, tekstil sektörünün zor günler geçirdiğini hatırlatarak, “Elbette zor bir dönemden geçiyoruz ama ben umutsuz değilim. Türkiye, bir tekstil ülkesi. Tekstil ve hazır giyim sektörleri, yıllardır bu ülkenin üretim omurgası olmuştur. Zorlukları aşacak güce sahibiz” dedi.
İzmir Büyükşehir Belediyesi’nin ev sahipliğinde İZFAŞ tarafından 8. kez düzenlenen Fashion Prime-Tekstil, Hazır Giyim Tedarikçileri ve Teknolojileri Fuarı başladı. Fuar İzmir’de 22-24 Ekim tarihleri arasında sektörü buluşturacak fuarda hazır giyim üreticileri, tedarikçiler, tasarımcılar, yan ürün sağlayıcıları yer alıyor. İzmir Büyükşehir Belediye Başkanı Cemil Tugay ev sahipliğinde yapılan açılışa; Gaziemir Belediye Başkanı Ünal Işık, İzmir Esnaf ve Sanatkarlar Odaları Birliği Başkanı Yalçın Ata, İzmir Ticaret Odası Yönetim Kurulu Başkan Yardımcısı Emre Kızılgüneşler, İzmir Ticaret Odası Meclis Başkanı Selami Özpoyraz, İzmir Büyükşehir Belediyesi bürokratları, oda, dernek, sivil toplum kuruluşlarının başkanları ile temsilcileri, moda sektörünün temsilcileri ve yabancı konuklar katıldı. Fashion Prime, kumaşlardan oluşan tasarımların defilesiyle başladı.
“Dikkat çeken bir merkez olma yolunda emin adımlarla ilerliyor”
Çifte fuara vurgu yapan İzmir Büyükşehir Belediye Başkanı Cemil Tugay, “İzmir’in üretim gücünü, yaratıcılığını ve tasarım yeteneğini bir kez daha dünyaya gösterdiğimiz çok özel günler yaşıyoruz. FASHION PRIME – 8. Tekstil, Hazır Giyim Tedarikçileri ve Teknolojileri Fuarı’na ev sahipliği yapmaktan büyük onur duyuyoruz. Kumaşın dokusundan konfeksiyonun estetiğine, yan sanayinin inceliğinden hazır giyim teknolojilerinin yeniliklerine kadar her detay burada buluştu. Fuar, İzmir’in tarihindeki dokuyu, çağdaş bir yorumla bugüne getiriyor. Geleceğin modasını şekillendirecek bir yaratıcılık alanı niteliği taşıyor. FASHION PRIME, geçen yıl 38 ülkeden 7 bin 753 ziyaretçiyi ağırlamıştı. Bu yıl daha da büyüdü. Bu kez gelinlik, abiye ve damatlık üretiminde kullanılan kumaşlar ve aksesuarlar ön planda. Bu temayla birlikte FASHION PRIME, uluslararası ölçekte dikkat çeken bir merkez olma yolunda emin adımlarla ilerliyor” dedi.
“Sektörün en önemli buluşma noktalarından biri olmaya devam edecek”
Fuarların sektöre yeni fırsatlar sunacağını kaydeden Tugay, “Burada kurulan ticari bağlar, 2026 yılında düzenlenecek IF Wedding Fashion İzmir Fuarı’na doğrudan katkı sağlayacak. Yani bugün buradaki her adım, İzmir’in moda ekosistemini büyüten zincirin halkası olacak. Fuar süresince defileler, B2B iş görüşmeleri ve sektör buluşmaları, üreticilerimize yeni fırsatlar sunacak. Ben inanıyorum ki FASHION PRIME, önümüzdeki yıllarda da sektörün en önemli buluşma noktalarından biri olmaya devam edecek” şeklinde konuştu.
“Zorlukları aşacak güce sahibiz”
Hazır giyim ve tekstil sektörünün zor günlerden geçtiğini söyleyen Tugay, “Artan maliyetler, enflasyon baskısı, kurun reel olmayan düzeyi gibi faktörler. Tüm bu etkenler; üretimi, ihracatı ve istihdamı doğrudan etkiliyor. 2025 yılı Ocak–Ekim döneminde ihracatımız yüzde 7 azalarak 13,6 milyar dolara geriledi. Bu, neredeyse 1 milyar dolarlık bir kayıp anlamına geliyor. Birkaç yıl önce 21 milyar dolar olan ihracatımızın bu yıl 17 milyar dolarda kalması bekleniyor. Sanayi ihracatında genel bir artış varken hazır giyim bu ivmenin gerisinde kaldı. Payımız yüzde 8,7’ye düştü. Ege Hazır Giyim ve Konfeksiyon İhracatçıları Birliği’nin ihracatı da yüzde 8 azaldı, 1 milyar dolar seviyesinde gerçekleşti. Yılı 1,3 milyar dolar civarında kapatacağız, oysa geçen yıl 1,4 milyar dolara ulaşmıştık. İstihdamda da benzer bir tablo var. İmalat sanayisindeki istihdam kaybının yüzde 35’i hazır giyim ve konfeksiyondan kaynaklanıyor. SGK verileriyle; 2022 sonunda sektörde 1,2 milyon kişi çalışırken bugün bu sayı 903 bine indi. Yani sektörde son iki buçuk yılda 300 bin kişi işini kaybetti. Bu, ülkemiz için ciddi bir uyarı niteliğinde. Dünya hazır giyim ticareti 2024’te 612 milyar dolara ulaştı. Ama Türkiye’nin payı gerileyerek 2025 ortasında yüzde 2,96’ya inerek geriledi. Bu, son 35 yılın en düşük oranı. Bunun nedeni, artan maliyetlerin satış fiyatlarına yansıtılamaması. Bu tablo, ihracatta ve üretimde bir yeniden yapılanma ihtiyacını açıkça ortaya koyuyor. Elbette zor bir dönemden geçiyoruz ama ben umutsuz değilim. Türkiye, bir tekstil ülkesi. Tekstil ve hazır giyim sektörleri, yıllardır bu ülkenin üretim omurgası olmuştur. Zorlukları aşacak güce sahibiz” dedi.
“İnsanımızı işte tuttuğumuz sürece bu ülke kaybetmez”
Yeşil üretim, dijitalleşme, yapay zekâ ve inovasyon alanlarında ciddi bir dönüşüm yaşandığını kaydeden Tugay, “Dünyada buna ayak uydurmak zorundayız. Bu süreç, rekabet gücümüzü yeniden artıracak. Küresel olarak 2025’te düşük büyüme beklense de 2025-2029 arasında dünya hazır giyim üretiminde yüzde 4’ün üzerinde artış öngörülüyor. Bizim hedefimiz, bu büyümeden yeniden pay almaktır. Hazır giyim sektörü, Türkiye’de aynı zamanda istihdamın sigortasıdır. Üretimden kopmadığımız, insanımızı işte tuttuğumuz sürece bu ülke kaybetmez. Bu ülkenin işe, aşa, yatırıma, daha fazla istihdam alanlarına ihtiyacı var. İzmir Büyükşehir Belediyesi olarak üretim yapan herkesin yanında durmakta kararlıyız. Üreticilerimiz, tasarımcılarımız, iş insanlarımızla birlikte projeler üreteceğiz. Fuarlar, geçmişte olduğu gibi bugün de İzmir’in geleceğini inşa etmeye devam edecek. FASHION PRIME da bu vizyonun güçlü bir parçasıdır.”
“Biz Türkiye Cumhuriyeti’ne ve büyük milletimize inanan insanlarız”
Başkan Tugay sözlerini şöyle sonlandırdı:
“Pek çok ortamda, pek çok kez söylediğim gibi, bütün değerlendirmeler gösteriyor ki Türkiye bir sıçrama yapmaya hazır, emin olun. Bunun için ihtiyacımız olan şey gelişimi ve iyileşmeyi sadece belli insanlardan kesimlerden beklemek değil. Toplumun her kesimi, tüm kurumlarıyla bu gelişimin ve değişimin bir parçası olmalı. Yeniliğe ihtiyaç var, dünyada ilerleyen gelişmelere, inovasyon kültürüne ayak uydurmaya ihtiyacımız var. Her bir sektörümüzün bu bakış açısıyla bakması lazım. Biz Türkiye Cumhuriyeti’ne ve büyük milletimize inanan insanlarız. Sizlerin de inandığınızı biliyorum. İzmir üretsin, üretmeye devam etsin, daha çok üretsin ve Türkiye kazansın, hepimiz kazanalım.”
Gelinlik, abiye ve damatlık kumaşları öne çıkıyor
Bu yıl fuarın öne çıkan teması gelinlik, abiye ve damatlık üretiminde kullanılan kumaş ve aksesuarlar. Türkiye’nin ve İzmir’in, gelinlik, abiye ve damatlık üretimindeki güçlü konumu da fuarı uluslararası ölçekte destekleyip cazip hale getirecek. Katılımcı firmalar en yeni koleksiyonlarını hem yurt içinden hem de yurt dışından gelen profesyonel ziyaretçilerle buluşturma fırsatı bulacak. İzmir, çevre iller, İstanbul ve Anadolu’nun farklı şehirlerinden üreticilerin katılacağı fuar, aynı zamanda çok sayıda yabancı sektör profesyonelini de ağırlayacak. Bu yıl özellikle Azerbaycan, Birleşik Arap Emirlikleri, Bulgaristan, Bosna-Hersek, İtalya, Kosova, Mısır, Nijerya, Polonya, Romanya, Rusya, Sırbistan ve Ukrayna gibi ülkelerden yoğun ziyaretçi katılımı bekleniyor. Fuar kapsamında gerçekleştirilecek ikili iş görüşmeleri (B2B) programları, katılımcıların hedef ülkelerden gelen profesyonellerle doğrudan temas kurmasına ve yeni pazarlara açılmasına olanak sağlayacak. Fuarda öne çıkan bir diğer bölüm ise Ege Hazır Giyim ve Konfeksiyon İhracatçıları Birliği (EHKİB) iş birliğiyle kurulacak Manufacturing bölümü olacak. Bu alan, hazır giyim üreticilerini yerli ve yabancı markalarla buluşturacak ve imalatçı-ihracatçı firmalara doğrudan ihracat bağlantıları kurma fırsatı sunacak. Fuarda düzenlenecek solo ve karma kumaş defileleri, atölyeler, paneller ise üreticiler ve tasarımcılar için yeni iş birlikleri yaratacak. 2026 yılı kumaş koleksiyonlarının ilk kez sergileneceği defileler, bu yıl da markaların vitrini olacak.
Fuar, İZFAŞ tarafından düzenleniyor. T.C. Ticaret Bakanlığı himayelerinde gerçekleşiyor. TOBB, İzmir Ticaret Odası, EBSO, İzmir Ticaret Borsası, Ege İhracatçı Birlikleri, İzmir Esnaf ve Sanatkârlar Odaları Birliği, Moda ve Hazır Giyim Federasyonu, Ege Giyim Sanayicileri Derneği, MTK, Mimar Kemalettin Moda Merkezi Derneği ve BEGOS’un katkılarıyla yapılıyor.
INTERMODA SHOES Ayakkabı Fuarı da kapılarını açtı
AKORT Tanıtım Organizasyon ve Fuarcılık tarafından; Ege AYSAD ve İzmir Ayakkabıcılar Odası iş birliğiyle, İzmir Büyükşehir Belediyesi, İzmir Ticaret Odası, İzmir Esnaf ve Sanatkârlar Odaları Birliği, AYKÜSAN ve İzmir İtalyan Ticaret ve Sanayi Odası Derneği desteğiyle düzenlenen INTERMODA SHOES Ayakkabı Fuarı kapılarını açtı. 24 Ekim’e kadar Fuar İzmir’de devam edecek INTERMODA SHOES Ayakkabı Fuarı, bu yıl ilk kez düzenleniyor. Fuar, en yeni ve en renkli koleksiyonların sergileneceği, ayakkabı modasının geleceğine yön verecek bir buluşma noktası olacak. Yeni iş birlikleri kurmak ve küresel pazarlara açılmak isteyen firmalar, fuar süresince yerli ve yabancı çok sayıda profesyonel alıcıyla doğrudan temas kurma fırsatı yakalayacak. Yapılan uluslararası tanıtım çalışmaları ve alım heyeti programları neticesinde, 30 farklı ülkeden 100’e yakın yabancı alıcının fuarı ziyaret etmesi planlanıyor. Ayrıca 100’ün üzerinde markanın ve yüzlerce ürünün yer alacağı fuar, Türk ayakkabı ihracatının gelişmesine ve sektörün dış ticaret hacminin artmasına önemli katkılar sağlayacak. Fuar kapsamında, yerli ve yabancı firmalar arasında B2B iş görüşmeleri de organize edilecek.