Haber: Gülten AKGÜL
(MARDİN) – CHP Artuklu İlçe Başkanı Barış Olgaç, Mardin’de artan trafik sorununa ilişkin, “Sorun yayada değil, altyapıdadır. Sorun sürücüsü değil, yönetim anlayışındadır. Mardin daha fazlasını hak ediyor. Bu şehrin kaderine terk edilemez. Bu şehrin ihtiyacı olan liyakattir” dedi.
CHP Artuklu İlçe Başkanı Barış Olgaç, Mardin’in kadim bir şehir olması nedeniyle hem ilçe hem çevre bakımın, hem de genel olarak turizm sürecine uğrayan bir kent olduğunu belirterek, özellikle yaz aylarında yoğun bir kalabalıklığı ifade etti. Türkiye’de 81 il ve 18 büyükşehir il arasında olamsına rağmen, Mardin’in bir çevre yolunun sahip olup olmadığını vurgulayan Olgaç, “Bunun yanı sıra belediyelerimiz sürekli kayyumlarla karşı kalıyor. Vatandaşlarımız bu konuda ciddi bir mağduriyet yaşıyor” dedi.
Çevre ve Şehircilik Bakanlığı’nın Mardin’e doğru gerekli çalışmaları göremediğini ifade eden Olgaç, “Son olarak Kızıtepe Kavşağı’nda, daha önce iki ışıkta geçilebilen güzergâhta şimdi 5-6 ışıkta bekleniyor, eski Mardin’den kuyruklarda kalıyorlar. Bunun için şehir planlaması yapmakta. Çevre ve Şehircilik Bakanlığı’nın Mardin’e doğru gerekli çalışmaları göremiyoruz. Yukarı Mardin’de eski zamanlarda yeni bir AVM inşa edildi. O AVM’nin girişinde, günün akımını sekteye uğratan en büyük olaylardan biri haline geldi. Hafta sonları, cuma, cumartesi ve pazar günleri, AVM’ye en az iki kilometre uzaklıktaki trafik sıkışıklığı başlıyor. Araçların yokuşta arızalanması ve hararet sorunlarının da olumsuz etkilenmesi” ifadeleri kullanıldı.
“Böylesine ilklerine ve plansız bir şekilde devam etmesi kabul edilir değil”
Mardin’de yapılan birçok kavşakta gerçek anlamda bir mühendislik yaklaşımının görülmediğini Olgaç, “Araçlar kavşağa girerken hızlı bir şekilde iyileşmek zorunda kalır. Islak zeminde bu durum kaymalara, frenin yayılmasının büyümesina ve ciddi kazalara yol açar. 2025 son yaklaşırken, böylesine ilklerine ve plansız bir şekilde devam etmesi kabul edilir değil. Bu ne Mardin’e ne de Türkiye’ye yakışıyor” dedi.
Yurt dışında yaşayan bir Mardinli olarak, oradaki yollar, yaya geçitleri, üst geçitler ve sinyalizasyon sonuçları örnek teşkil eden Olgaç, “Kendi ülkemizde bunları görmeyince bizi üzüyor” diye konuştu. Mardin’i eleştirenlerin büyük çoğunluğunun temel bakıma dikkat çektiğini söyleyen Olgaç, bunların trafik sıkışıklığını olduğunu söyledi. Bu eleştirilerin sadece yerel halktan değil, şehir dışından ve yurt dışından gelenlerden de geldiğini vurgulayan Olgaç, “Mardin yalnızca Türkiye’nin değil, dünyanın dört bir yanından turist gösteren bir şehir. Ancak bu eksiklikler görülüyor, dile getiriliyor; peki, bunları duyuyor, dinleyen, ciddiyeti alan var mı” dedi.
Mardin şehir merkezinin büyük araç trafiğinden arındırılması gerektiğini belirten Olgaç, “Yeni şehirdeki ana arterlerin, özellikle belediyeden Diyarbakır yoluna kadar olan güzergâhın, Yay Grand Otel’i geçene kadar gidiş-geliş istikametini üçer şerite çıkartılması trafikiçin çok olumlu olacak.
Kaldırımların ve yayaların önemine değinen Olgaç, “Ancak yürüyüşleri genişlerken yollar daraltılıyorsa ve araç sayıları her geçen gün artarsa, trafik çilesi kaçınılmaz olur” dedi.
“Koskocaman şehirde iki tane üst geçitimiz var”
Geçtiğimiz yıl belediye kavşağında bir tırın bir yayayı fark etmemesi sonucu 65 yıllık bir vatandaşın hayatını kaybettiğini hatırlatan Olgaç, “Olay sonrasında ‘yaya geçidi dışında geçti’ gibi açıklamalar yapıldı. Oysa yeni şehirde doğru konumdayken kaç tane üstümüzde var? İki tane bile zor sayılır. Mevcut olanlar da yanlış noktalara yapılmıştır” dedi.
Sorunun bireylerde değil, planlamada olduğunu vurgulayan Olgaç, “Sorun yayada değil, altyapıdadır. Sorun sürücüsü değil, yönetim anlayışındadır. Mardin daha fazlasını hak ediyor. Bu şehrin kaderine terk edilemez” diye kullandı.
Üst geçitler ve yaya geçişlerinin yanlış noktalara olmasını dile getiren Olgaç, “Örneğin Mardin’in toki yolu üzeri Yay Grand Oteli kavşağında yaya geçiş yapılması gerekirken, bu ihtiyacın göz ardı edilmiş; yaya günün en yoğun noktalarından biri olan Valilik Kavşağı’na taşınmıştır. Bu durum, hem yayı hemde trafiği rahatlatmak bir yana, mevcut sıkışıklığı daha da artırmıştır” dedi.
Sinyalizasyon sistemlerindeki bakıma da değinen Olgaç, “Mardin’de bir yaya yeşil ışıkta karşıdan duruyor, aynı anda araçlar için sağa dönüş yeşil ışın yanabiliyor. Bu, doğrudan yaya ile aracı karşı karşıya gelen tehlikeli bir uygulamadır. Araçların sağanak veya sola dönüşlerinde kör noktalar olduğu herkesçe bilinen bir gerçektir.
“Sorun bireylerde değil, sistemdedir”
Olgaç, “Sorun bireylerde değil, sistemdedir. Sorun kuralsızlıkta değil, plansızlıktadır. 2013 yılında Şanlıurfa’nın Abide Kavşağı’nda yürüyen merdivenli yaya üstleri vardı. Bugün 2025’te; Mardin’e baktığımızda değil yürüyen merdiven doğru dürüst bir üst yaya geçidi bulamıyoruz” dedi.
Vatandaşların şikayetlerine karşılık bulamadığını söyleyen Olgaç, “Bu eleştirileri biz duyuyor, dinliyoruz. Ne yazık ki yerel yönetimler, iktidar atanan yöneticiler bu sesleri duymuyor. Ana muhalefet parti olmamıza rağmen bizi de dinlemiyorlar. Herkesin birbirinin sorumluluğu atıyor. Ancak şunu çok net olarak görüyorsunuz; biz iktidara geldiğimizde, bu tamamen not almışız. Hepsini not almışız elimzden geleni yapacağız” dedi.
Mardin’de bir Kent Konseyi’nin bulunduğunu hatırlatan Olgaç, “Peki, bu konseyde şehir plancısı var mı? Mimar var mı? İnşaat mühendisi, ulaşım mühendisi var mı? Kent konseyleri hangi liyakat kanuna göre oluşturuluyor? Hangi ihtiyaç analizleri dikkate alınıyor? Bunların mutlaka olması gerekir” dedi.
“Böyle bir anlayış ne yazık ki yok”
Mardin’e sahip çıkması gerektiğini vurgulayan Olgaç, “Bu yüzden bu memlekette halk arasında bir söz dolaşır; ‘sahipsiz memleket’. Ama asıl tehlike şudur; biz bu sözü tekrar ede ede memleketimizi gerçekten sahipsiz bırakıyoruz. Oysa bu memleket sahipsiz değildir. Sahipsiz olmamalıdır. Mardin’e sahip çıkmamız gerekiyor. Bu bizim en temel sorumluluğumuzdur. Kürt’üyle, Türk’üyle, Arap’ıyla, Çerkez’iyle; Alevi’siyle, Sünni’siyle ayrım yapmadan, el ele vererek bu sorunları çözmek zorundayız. Bu şehrin ihtiyacı olan liyakattir” dedi.

