İstanbul Aile Hekimliği Derneği (İSTAHED), Sağlık Bakanlığı’nın MHRS sisteminde başlattığı yeni uygulamaya tepki gösterdi. “Randevu almak aile hekiminin görevi değildir” diyen dernek yönetimi, sistemin yükünün aile hekimlerine devredildiğini savundu.
25 Temmuz’dan itibaren Merkezi Hekim Randevu Sistemi’nde (MHRS) devreye alınan yeni uygulama kapsamında, hastanelerden randevu bulamayan vatandaşlara, sistem üzerinden “Aile hekiminize başvurun, sizin adınıza hastaneden randevu oluşturabilir” mesajı verilmeye başlandı.
Ancak İstanbul Aile Hekimliği Derneği (İSTAHED), bu yönlendirmeye sert tepki gösterdi. Yapılan açıklamada, uygulamanın bir “sevk zinciri” gibi yansıtılmasının gerçeği yansıtmadığı belirtilerek, “Hastanelere doğrudan randevu alma hakkı hâlâ geçerlidir” denildi.
“Sistemin yükü aile hekimine yıkılıyor”
Dernek açıklamasında, aile hekimlerinin temel görevinin birinci basamak sağlık hizmeti sunmak olduğu hatırlatıldı. “Vatandaşa hastane randevusu almak, sistemin eksiklerini kapatmak bizim görevimiz değildir. Biz hastayı muayene eder, gerekli görürsek yönlendiririz. Ancak bu uygulama, randevu bulamayan sistemin yükünü aile hekimine yıkmaktan başka bir şey değildir” ifadelerine yer verildi.
“Planlı sevk zinciri ve sağlık okuryazarlığı olmadan olmaz”
İSTAHED, hastane randevusu krizinin kalıcı çözümünün sağlık okuryazarlığının artırılması ve angaryadan arındırılmış bir aile hekimliği sistemiyle mümkün olduğunu belirtti. Açıklamada, “Yanlış bilgilendirmelerle hastane başvuruları azaltılamaz. Planlı bir sevk zinciri olmadan sistem sürdürülemez” uyarısı yapıldı.
“Bu uygulama sevk zinciri değildir”
Vatandaşlara da seslenen dernek yönetimi, yeni uygulamanın hastaneye doğrudan randevu alma hakkını ortadan kaldırmadığını belirtti. “Bu uygulama, medyada yanlış bir şekilde ‘aile hekimine gitmeden hastaneye gidilemez’ şeklinde yansıtılıyor. Bu doğru değildir. Randevu hakkı devam etmektedir” denildi.