Ana Sayfa Arama Galeri Video Yazarlar
Üyelik
Üye Girişi
Yayın/Gazete
Yayınlar
Kategoriler
Servisler
Nöbetçi Eczaneler Sayfası Nöbetçi Eczaneler Hava Durumu Namaz Vakitleri Gazeteler Puan Durumu
WhatsApp
Sosyal Medya
Uygulamamızı İndir

İzmir’de meslek örgütlerinden sağlık kuruluşlarına yeni harçlar öngören kanun teklifine tepki

İzmir Tabip Odası, İzmir Diş Hekimleri Odası ve İzmir Barosu, sağlık kuruluşlarına yeni harç öngören vergi paketine tepki gösterdi. Açıklamada, “Hekim ve diş hekimi muayenehaneleri, poliklinikler, kamu hizmeti sunan, kamusal amaca hizmet eden işyerleridir. Özel sağlık kuruluşlarının kamusal niteliğini yok sayan, sıradan ticari işletmeler gibi sınıflandıran anlayışı reddediyoruz. anayasal meşruiyeti olmayan harç uygulamasından geri adım atılmalı, bir daha gündeme gelmemek üzere teklif geri çekilmelidir” denildi.

İzmir Tabip Odası, İzmir Diş Hekimleri Odası ve İzmir Barosu,

 

(İZMİR) – İzmir Tabip Odası, İzmir Diş Hekimleri Odası ve İzmir Barosu, sağlık kuruluşlarına yeni harç öngören vergi paketine tepki gösterdi. Açıklamada, “Hekim ve diş hekimi muayenehaneleri, poliklinikler, kamu hizmeti sunan, kamusal amaca hizmet eden işyerleridir. Özel sağlık kuruluşlarının kamusal niteliğini yok sayan, sıradan ticari işletmeler gibi sınıflandıran anlayışı reddediyoruz. anayasal meşruiyeti olmayan harç uygulamasından geri adım atılmalı, bir daha gündeme gelmemek üzere teklif geri çekilmelidir” denildi.

İzmir Tabip Odası, İzmir Diş Hekimleri Odası ve İzmir Barosu üyeleri, TBMM’ye sunulan vergi düzenlemeleriyle ilgili kanun teklifine ilişkin ortak basın toplantısı düzenledi.

İzmir Tabip Odası Başkanı Yüce Ayhan, “17 Ekim 2025 tarihinde, AKP milletvekillerinin imzasıyla TBMM’ye sunulan torba yasa teklifi ile vergi ve harç mevzuatında değişiklikler içeren birçok düzenleme yapılması planlanmaktadır. Düzenlemelerin bir kısmı, ‘sorma ver’ ifadesi ile karşılığını bulan uygulamaları çağrıştırmaktadır. Aslında burada ülkemiz kaynaklarının halkın yararına, adil şekilde paylaştırılması yerine hoyratça israf edilmesinin sonuçlarını yaşıyoruz. Ekonomi alanında uygulanan yanlış politikaların olumsuz sonuçlarını, toplumun her kesimi derinlemesine yaşamaktadır. Bu olumsuz sonuçları ortadan kaldırmak için yapısal çözümler üretilmelidir. Yapısal çözümler yerine hataların külfetinin halka yansıtılması maalesef ülkemizin acı bir gerçeği haline gelmiştir” dedi.

Teklifin bir dizi vergi artışı içerdiğini belirten Ayhan, şunları kaydetti:

“Harçlar Kanunu’nda da değişiklik yapılarak hekim ve diş hekimi muayenehaneleri, poliklinik ve tıp merkezleri, veteriner hekim muayenehanelerinin her yıl harç ödemesi gerektiğine dair bir teklif torba yasa metninde yer almaktadır. Büyükşehirlerde iki katı olmak üzere, her yıl için muayenehane uygunluk belgesine 20 bin TL, özel poliklinik ruhsatnamesine 30 bin TL, özel tıp merkezi ruhsatnamesine 50 bin TL olacak şekilde harç alınması önerilmiştir. Bu yanlıştan dönülmelidir. Tüccar değiliz, toplum sağlığı için çalışıyoruz. Sağlık kuruluşlarının ruhsatlandırılması aşamasında, her bir sağlık kuruluşunun niteliğine göre, açılış sırasında zaten ruhsat harç bedeli alınmaktadır. Düzenlemeye göre, 1 Ocak 2026 tarihinden itibaren, özel sağlık kuruluşlarından açılışı sırasında alınan harç dışında, her yıl ayrıca harç alınması planlanmaktadır. Hekim ve diş hekimi muayenehaneleri, poliklinikler, kamu hizmeti sunan, kamusal amaca hizmet eden işyerleridir. Özel sağlık kuruluşlarının kamusal niteliğini yok sayan, sıradan ticari işletmeler gibi sınıflandıran anlayışı reddediyoruz.

Hekim emeği yoğunluklu küçük işyerleri olan muayenehaneler ve poliklinikler, uzun yıllardır Sağlık Bakanlığı ve sağlıkta dönüşüm programının hedefindedir. Bu işyerleri, kamu hastaneleri ve büyük özel sağlık sermayesi için bir rakip gibi görülmektedir. Hekim ve diş hekimi muayenehaneleri ile polikliniklerin açılmasını engellemek, açılmış olanlarının faaliyetlerini zorlaştırmak için her türlü idari ve hukuki zorlama yapılmaktadır. Son düzenleme hazırlığı ise yıllardır devam eden idari ve hukuki zorluk çıkarma çabasının mali boyutunu içermektedir. Özel sağlık kuruluşlarından her yıl alınması planlan harç ile yeni bir gelir kalemi yaratılmaya çalışılması; Anayasa’nın eşitlik ilkesine, vergide adalet ilkesine, çalışma hakkına açıkça aykırıdır. Sağlık Bakanlığı ve İl Sağlık Müdürlükleri, her bir belge ve izin işleminde zaten harç almaktadır. Sağlık Bakanlığı ve İl Sağlık Müdürlüklerinden alınan hizmet karşılığı harçlar zaten ödenmekte iken, bu defa, ‘sorma ver harcı’ istenmektedir. Hangi hizmetin karşılığında, her yıl için, sorma ver harcı alınacaktır? Kendi kaynakları ile ayakta durmaya çalışan hekim ve diş hekimi muayenehanelerine yönelik bu zorlamanın kabul edilmesi mümkün değildir.”

Kanun teklifinin geri çekilmesini isteyen Ayhan, sözlerini şöyle sonlandırdı:

“Muayenehaneler, poliklinikler, tıp merkezleri ve özel hastaneler yalnızca sağlık hizmeti sunan değil, aynı zamanda istihdam sağlayan, vergi ve sigorta primi ödemeleri ile ekonomiye katkı sağlayan işyerleridir. Devletin bu emeği desteklemesi gerekirken, yeni harçlarla cezalandırması kabul edilemez. Aynı hizmet alanına ilişkin, mükerrer biçimde alınan harç ve bedeller yönetilemeyen bir ekonomi göstergesidir. Ekonomi yönetiminin sorumluluğu, bütçe açığını yurttaşa yıkmayı değil; israfı önlemeyi, adil ve üretimi destekleyen bir mali sistem kurmayı gerektirir. Bu nedenle, anayasal meşruiyeti olmayan harç uygulamasından geri adım atılmalı, bir daha gündeme gelmemek üzere teklif geri çekilmelidir.

Atinel: “Bundan sonra gider kalemlerimizin içinde uygunluk belgesi ve harçlar diye bir kalem olacak”

İzmir Diş Hekimleri Odası Başkanı Ersin Atinel ise şunları söyledi:

“Kaynakların doğru kullanılmaması üzerine gelinen noktada yeni bir gelir kapısı gibi görülen bu sağlık işletmelerinin üzerindeki yük her geçen gün artıyor. Ben kendi bölgemde İzmir Diş Hekimleri Odası olarak belediyeden de ruhsatla ilgili bedellerin talep edildiği son zamanlarda gündemimizde şu noktaya gelmek istiyorum. Bir sağlık işletmesini açabilmek için uygunluk adına üç ayrı kuruma para verilmesi yine bu da bir adaletsizlik. Bunun bir gelir kapısı olarak görülmesi tamamıyla bizi daha da zora sokacak ve zaten işletim maliyetleri o kadar yüksekken sanırım bundan sonra gider kalemlerimizin içinde uygunluk belgesi ve harçlar diye bir kalem olacaktır.”

Yılmaz: “Ekonomik anlamda güçsüzleştirme çabaları”

İzmir Barosu Başkanı Sefa Yılmaz da şunları kaydetti:

“Bu yaratılmaya çalışılan gelir kelemi Anayasa’nın eşitlik ilkesine, vergide adalet ilkesine, çalışma hakkına açıkça aykırı. Bu söylediğimiz anayasal devletlerde, anayasası olup da uygulanmayan devletlerde değil. Biz de böyle bir şey yok. Biz anayasası olan bir ülkeyiz ama anayasal bir ülke değiliz. Biz her zaman şunu söylemiştik. Hukuk devleti olmak, kanun devleti değil. Bu birbirinden o kadar farklı ki kanun devleti olmakla hukuk devleti olmak arasında yönetsel anlamda bugün yaşadığımız sorunları yaşayacağımız bir sistemden bahsedelim. Çünkü hukuk devletinde hukukun üstünlüğü vardır. Yargı bağımsızdır, tarafsızdır. İnsanlara hukuk önünde eşitlik ilkesi üzerinden hukuk yönüyle muamele ediyoruz. Ve herkes yasa önünde eşittir. Şimdi bunların olmadığı bir alanı bunların olmadığı bir süreci yaşıyoruz. O yüzden bu ve benzeri yasalar bu adını koyduğumuz işte 11’si olacak yarın 12’si gelecek. Torba yasalarının içerisinde bize bir şekilde hap olarak verilmeye çalışılıyor. Bunlar sanki adil düzenlemeler gibi toplumun sağlığı, refahı gibi anlatılmaya çalışılıyor. Oysa yapılmak istenen aslında bu ülkede direngenliğini yitirmemiş olan odaları, baroları, bazı STK’leri, dernekleri, vakıfları sağma adını verebileceğimiz bu belgelerle ekonomik anlamda güçsüzleştirme çabalarından başka bir şey değil.

“Doğrudan yurttaşa yansıyan bir süreç”

Cumhurbaşkanlığı sisteminden sonra bu yasal düzenlemelere ben aslında yasal düzenleme olarak bakmıyorum, Keyfi düzenlemeleridir. Çünkü yasal düzenlemelerin belli bir prosedürü vardır. Hazırlanma süreci vardır. İhtiyaçlar belirlenir. O anda uzman olan, sahada olan, bu konuda emek verecek olan insanlar bir araya gelir, aylarca çalışırlar ve bunun üzerinden yürütürler. Cumhuriyet’in kuruluşundan 102 yıl sonra bunları konuşuyoruz. Neyi konuşuyoruz? Hala adaletsizliği konuşuyoruz, demokrasiyi konuşuyoruz, hukuk konuşuyoruz. İşte salınan bu vergi. Neden? Bunun sebebi ekonominin kötüye gitmesinin sebebi yurttaş mı? Ülkeyi yönetemeyenler iktidardan vazgeçmemek ve iktidarı bırakmamak adına evet her zaman ekonomik anlamda güçsüzleştirmek istedikleri bir anlayışı yine işte alanlara, sahalara uygulamaya çalışıyorlar. Çünkü fakirleşen insanlar, yoksullaşan insanlar yarından başka bir şey düşünmezler. O yüzden bizlerin umudunu kırmak hayallerini bir tarafa bırakmak üzere fakirleştirmek yoksullaştırmak ve toplum içinde yalnızlaştırmak çabasıdır. Ben böyle bakıyorum. Çünkü başka türlü ayakta durabilmeleri mümkün değil. Çünkü bu ülkenin kaynakları gerçekten çok fazla. O kaynakları gerçekten doğru verimli ve akılcık bilimsel olarak kullanmak gerekiyor.

İşte Osmanlı özlemiyle yaşayanlar benim adına sağma dediğim bu vergiyi sağmaktan da çekinmiyorlar. Ne yazık ki bu bir harç değil haraçtır. Başka bir anlamı yoktur. Ama bu yanlıştan dönerler mi? Bugüne kadar birçok yanlışlar yapıldı. Hala yapılmaya devam ediyor. Ama biz bu yanlıştan dönmelerinin bu ülkenin menfaatine olacağını bir kez daha ifade etmek istiyoruz. Sadece sağlık çalışanları, sağlık emekçileri, diş hekimleri, özel hastaneler ya da tabipleri için söylemiyorum. Herkes için önemli. Çünkü bunun yansımaları olacaktır. Neye yansıması olacaktır? Siz her sene 30 bin lira ödüyorsanız muayene ücretine bir ek ilave yapmanız gerekecektir. Doğrudan yurttaşa yansıyan bir süreç bu. Bakmayın yani burada özel muayenehaneler, hekimler, iş hekimleri, veteriner bunlar bu maliyeti nereden çıkaracaklar bu meslek erbapları? Aldıkları ücretlerden, kimden? Halktan. Yani yapılan her şey halka karşı. Aslında hepimize karşı. O yüzden ben yine birlikte bu işin altından kalkmak için yan yana durmamız gerektiğini düşünüyorum.”